ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ Ν. ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ

Τετάρτη 14 Νοεμβρίου 2012

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ Β’ ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΡΑΚΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ


ΘΕΜΑ: «Απώλεια Αποζημιώσεων 29.500.000 Δολαρίων Ελληνικού Δημοσίου από Προμήθεια Συστήματος Αυτοπροστασίας ASPIS»

Κύριε Υπουργέ,

Η σύμβαση 015Γ/2003, συνολικού τιμήματος 242.000.000 Δολαρίων Η.Π.Α., υπογράφηκε στις 9 Απριλίου του 2003 μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας Raytheon των ΗΠΑ και αφορά στην προμήθεια των Συστημάτων Αυτοπροστασίας ASPIS II των Αεροσκαφών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας.
Μέχρι σήμερα το ελληνικό δημόσιο έχει καταβάλλει περί τα 130.000.000 Δολάρια ΗΠΑ για το σχεδιασμό, ανάπτυξη, ελέγχους και παραδώσεις του συστήματος, ενώ υπολείπεται ποσό περί τα 110.000.000 Δολαρίων ΗΠΑ.

Από το 2008 οι παραδόσεις του συστήματος και κατά συνέπεια η υλοποίηση της Σύμβασης έχουν σταματήσει, ενώ τα δύο μέρη βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις για την υπογραφή τροποποίησης της Σύμβασης, η οποία θα αντιμετωπίζει τεχνικά και προγραμματικά ζητήματα, ούτως ώστε να καταστεί εφικτή η συνέχεια της υλοποίησης. Η σχετική τροποποίηση έχει προωθηθεί προσφάτως από εσάς προς το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (ΝΣΚ) για έλεγχο.

Είναι γνωστό στη Πολεμική Αεροπορία ότι το Σύστημα Αυτοπροστασίας ASPIS ΙΙ θεωρείται εξέλιξη του συστήματος ASPIS, το οποίο προμηθεύτηκε κατά αποκλειστικότητα η ελληνική Πολεμική Αεροπορία με τη Σύμβαση 01/1993 από την εταιρεία LITTON (μετέπειτα Northrop Grumman). Στη Σύμβαση εκείνη η εταιρεία Raytheon συμμετείχε ως υποκατασκευαστής.

Κατ’ αναλογία και το ASPIS II σχεδιάσθηκε και αναπτύχθηκε αποκλειστικά για τα F-16 της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, ενώ το προ της Σύμβασης 015Γ/2003 δεν υπήρχε ως σύστημα προσφερόμενο από την εταιρεία Raytheon.

Το άρθρο 47 της Σύμβασης αναφέρει ρητά τα ακόλουθα :

  1. Το ελληνικό Δημόσιο, εφόσον το σύστημα αναπτύχθηκε για λογαριασμό του, από τα 242.000.000 του συνολικού τιμήματος βαρύνεται με το ποσό 29.500.000 Δολαρίων ΗΠΑ, για μη επαναλαμβανόμενα έξοδα ανάπτυξης των δύο κύριων επεξεργαστικών κόμβων του συστήματος, του Δέκτη Προειδοποίησης και του Παρεμβολέα.
  2. Σε περίπτωση που η κατασκευάστρια εταιρεία πουλήσει σε άλλο πελάτη το σύστημα ASPIS II ή υποσυστήματα αυτού με ίδια διαμόρφωση και τεχνικές προδιαγραφές, προβλέπεται αποζημίωση, την οποία πρέπει να καταβάλλει στο ελληνικό Δημόσιο, με βάση το ποσό των 29.500.000 Δολαρίων ΗΠΑ  και εφαρμογή μαθηματικού τύπου, που λαμβάνει υπόψη του τον αριθμό τεμαχίων, που προμηθεύεται ο νέος πελάτης.
  3. Η κατασκευάστρια εταιρεία παύει να έχει ευθύνη καταβολής αποζημίωσης αν στο μεταξύ έχει επιστρέψει το ποσό των 29.500.000 Δολαρίων ΗΠΑ στο ελληνικό Δημόσιο ή έχουν παρέλθει 10 χρόνια α0πό την υπογραφή της Σύμβασης (Απρ. 2003).

Επιπλέον στην παραγωγή των συστημάτων Αυτοπροστασίας ASPIS II αεροσκαφών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας, έχουν εμπλακεί και αρκετές Ελληνικές Εταιρείες, στο πλαίσιο προβλέψεων σχετικών συμβάσεων Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων ( Α.Ω.) αποκτώντας σημαντική τεχνογνωσία.

Σύμφωνα με τη φιλοσοφία των συμβάσεων Α.Ω. η υπόψη τεχνογνωσία μπορεί και επιβάλλεται να αξιοποιηθεί τόσο για απαιτήσεις υποστήριξης – συντήρησης των συστημάτων μας στη Χώρα ( - κάλυψη της απαίτησης security of supply - ), όσο και στην ανάθεση κατασκευαστικού έργου παραγωγής από την εταιρεία Raytheon στις Ελληνικές Εταιρείες, στην περίπτωση πώλησης του συστήματος σε άλλους πελάτες – Χώρες.

Όπως φαίνεται από δημοσιεύματα του διεθνούς τύπου και αναρτήσεις στο Διαδίκτυο, κατά τη διάρκεια υλοποίησης της Σύμβασης με το ελληνικό Δημόσιο, η εταιρεία Raytheon έχει υπογράψει συμβάσεις για την προμήθεια – μέσω της Αμερικανικής Κυβέρνησης – του συστήματος ACES (Advanced Countermeasures Electronic System) στις Χώρες Μαρόκο ( το 2008, 24 αεροσκάφη F-16), Αίγυπτο (το 2010, 20 αεροσκάφη F-16), και Ιράκ (το 2011, 18 αεροσκάφη F-16 με αποδέσμευση πώλησης από το Κογκρέσο των ΗΠΑ επιπλέον 18).

Σύμφωνα με τη Διαδικτυακή Πύλη της ίδιας της εταιρείας, το σύστημα αυτοπροστασίας ACES είναι «χτισμένο» πάνω στα συστήματα ASPIS ΚΑΙ ASPIS II, χρησιμοποιώντας τα υποσυστήματα του ASPIS II με επιπλέον προσθήκες δυνατοτήτων.

Καθίσταται λοιπόν φανερό ότι η Raytheon, προμηθεύοντας το  ASPIS II με κάποιες παραλλαγές και υπό νέο όνομα σε 3 άλλα κράτη, εμπίπτει στις διατάξεις του άρθρου 47 της Σύμβασης 015Γ/2003 καθώς επίσης και των υποχρεώσεών της έναντι των συμβάσεων Α.Ω., για ανάθεση κατασκευαστικού έργου σε Ελληνικές εταιρείες, θέμα πολύ σημαντικό σήμερα για την Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία, με την ανεργία να μαστίζει στο 24% και τις πολύ σημαντικές αυτές Βιομηχανίες της χώρας να κινδυνεύουν με λουκέτα. Μέχρι σήμερα η εταιρεία Raytheon δεν έχει καν ενημερώσει το ελληνικό Δημόσιο για τις ενέργειές της, πολύ δε περισσότερο δεν έχει ξεκινήσει καμία διαδικασία αποζημίωσης.

Περιέργως η ΓΔΑΕΕ ως καθ’ ύλη αρμόδια υπηρεσία του ΥΕΘΑ - Ελληνικού Δημοσίου, σύμφωνα με όσα γνωρίζουμε, δεν έχει προβάλλει μέχρι στιγμής καμία απαίτηση παρά τη δεινή δημοσιονομική κατάσταση της Χώρας και την επιτακτική ανάγκη εσόδων και παρότι τα χρονικά περιθώρια για μια τέτοια αξίωση έχουν στενέψει επικίνδυνα (Απρίλιος 2013 πέρας της δεκαετίας).

Κατόπιν τούτου,

λαμβάνοντας υπόψη τη σοβαρότητα των προαναφερομένων θεμάτων, την επιτακτική ανάγκη διασφάλισης των συμφερόντων του Δημοσίου αλλά και της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας το αργότερο μέχρι τον Απρίλιο του 2013 καθώς επίσης και την πολύ σοβαρή δημοσιονομική κρίση, που περνάμε ως Χώρα.

Ερωτάται ο Υπουργός

Πότε σκοπεύει το ΥΕΘΑ να ασκήσει τις προβλέψεις του άρθρου 47 περί αποζημίωσης του Ελληνικού Δημοσίου, παρότι τα χρονικά περιθώρια για μια τέτοια αξίωση καταβολής του ποσού των 29.500.000 Δολαρίων ΗΠΑ, έχουν στενέψει επικίνδυνα (πέρας δεκαετίας Απρίλιος 2013);

Σκοπεύει το ΥΕΘΑ να μειώσει το υπολειπόμενο ποσό των 110.000.000 δολαρίων ΗΠΑ κατά το ποσό τουλάχιστο των 29.500.000 Δολαρίων ΗΠΑ, προβλεπόμενων αποζημιώσεων, σύμφωνα με το άρθρο 47 της σύμβασης 015Γ/2003, με αντίστοιχη μείωση της απαίτησής της προς το Υπουργείο Οικονομικών, για κάλυψη της συμβατικής αυτής υποχρέωσης;

Πώς διασφαλίζονται από το ΥΕΘΑ, οι εμπλεκόμενες με την παραγωγή του συστήματος ASPIS II, Ελληνικές Αμυντικές Βιομηχανίας, τόσο για απαιτήσεις υποστήριξης – συντήρησης των συστημάτων μας στη Χώρα (κάλυψη της απαίτησης security of supply), όσο και με την ανάθεση σ’ αυτές κατασκευαστικού έργου παραγωγής από την εταιρεία Raytheon, στο πλαίσιο των πωλήσεων σε τρίτες Χώρες;

Γιατί η εταιρεία Raytheon δεν έχει ενημερώσει επίσημα μέχρι σήμερα το ελληνικό Δημόσιο για τις ενέργειες αυτές πώλησης του συστήματος ASPIS II της Πολεμικής Αεροπορίας με το όνομα ACES (Advanced Countermeasures Electronic System) ήδη από το 2008, σταδιακά σε τρεις άλλες χώρες, χωρίς να έχει ξεκινήσει καμία διαδικασία αποζημίωσης, σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 47 της σύμβασης ;

Γιατί η ΓΔΑΕΕ ως καθ’ ύλη αρμόδια υπηρεσία του ΥΕΘΑ-Ελληνικού Δημοσίου, δεν έχει διαβιβάσει, ως όφειλε σχετικό ερώτημα προς την εταιρεία Raytheon, για την επίσημη ενημέρωσή της ως προς τις πωλήσεις αυτές και επομένως άσκησης του δικαιώματος της Ελληνικής πλευράς της καταβολής των προβλεπομένων από το άρθρο 47 των αποζημιώσεων, από την εταιρεία Raytheon;

Γιατί η ΓΔΑΕΕ ως καθ’ ύλη αρμόδια υπηρεσία του ΥΕΘΑ – Ελληνικού Δημοσίου, δεν έχει υποβάλλει,  ως όφειλε, σχετικό ερώτημα προς την Αμερικάνικη Κυβέρνηση επιβεβαίωσης πώλησης του συστήματος ASPIS II ως συστήματος ACES αυτοπροστασίας των Αεροσκαφών F-16 των χωρών Μαρόκου, Αιγύπτου και Ιράκ μετά από ενημέρωση της από την εταιρεία Raytheon και ενημέρωσης της ΓΔΑΕΕ για την πραγματική κατάσταση και ποσοστό της κοινής τους διαμόρφωσης (commonality) καθώς κα του αριθμού των συστημάτων, που πρόκειται να εγκατασταθούν, προκειμένου να υπολογίσει επακριβώς το ύψος των αποζημιώσεων;

Πώς διασφαλίζεται από το ΥΕΘΑ η καταβολή από την εταιρεία Raytheon τόσο του ποσού των 29.500.000 Δολαρίων ΗΠΑ όσο και του τελικού ακριβούς ποσού, που θα προκύψει με την εφαρμογή των σχετικών προβλέψεων του άρθρου 47 της Σύμβασης, μετά την λήψη από τη ΓΔΑΕΕ της απάντησης των Αμερικανικών Αρχών στο ανωτέρω σχετικό ερώτημά της;

Ο Ερωτών Βουλευτής

Γιάννης Κουράκος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου