ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ Ν. ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ

Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2013

ΣΗΜΕΙΑ ΟΜΙΛΙΑΣ ΤΗΣ ΤΟΜΕΑΡΧΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΤΩΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ, ΒΟΥΛΕΥΤΟΥ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ ΜΙΚΑΣ ΙΑΤΡΙΔΗ ΣΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ «ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΙΓΑΙΟΥ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»


Μίκα Ιατρίδη: «Με αυτό το νομοσχέδιο είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να γκρεμίσετε αυτά που επιθυμείτε να ανασυγκροτήσετε»
  
Την αντίθεση επί της αρχής των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, που συζητείται στην αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, εξέφρασε ως ειδική αγορήτρια του κινήματος η βουλευτής Δωδεκανήσου και τομεάρχης Ναυτιλίας, Μίκα Ιατρίδη.

Στην ομιλία της, η βουλευτής Δωδεκανήσου σημείωσε ότι οι ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ στο πρόγραμμά τους είχαν τονίσει την ανάγκη για την επανίδρυση αυτόνομου Υπουργείου Ναυτιλίας και ότι είχαν σχολιάσει θετικά τη δημιουργία του από την κυβέρνηση που προέκυψε από τις εκλογές του Ιουνίου.

Παρόλα αυτά, τόνισε η Μίκα Ιατρίδη, η κυβέρνηση με το νομοσχέδιο αυτό περισσότερο γκρεμίζει, παρά ανασυγκροτεί. Το παρόν νομοσχέδιο κινείται σε μια ακραία μνημονιακή πολιτική η οποία θέτει ζητήματα επιβίωσης των νησιωτών, αλλά και όσων εργάζονται στο χώρο της ναυτιλίας – ποντοπόρο, ακτοπλοΐα, λιμάνια, λιμενικό σώμα – σε μια ελαστική σχέση ζήτησης και προσφοράς, η οποία τελικά δεν οδηγεί πουθενά. Και η Μίκα Ιατρίδη κατέληξε ότι, ουσιαστικά, οι διατάξεις του νομοσχεδίου θα δημιουργήσουν περισσότερα προβλήματα από αυτά που καλούνται να λύσουν.

Ακολουθούν τα σημεία ομιλίας:

 […] Είχαμε τονίσει ότι η επανίδρυση του Υπουργείου ήταν απαραίτητη με δεδομένο ότι η ναυτιλία μας είναι από τους βασικούς αιμοδότες της οικονομίας μας, ενώ ο πολυνησιακός χαρακτήρας της πατρίδας μας καθιστά απαραίτητη την ύπαρξη ενός ξεχωριστού Υπουργείου, το οποίο και θα μπορούσε επιτελικά να συντονίζει και να δίνει λύσεις στα ζητήματα της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας των νησιών μας.

Για αυτούς τους λόγους, είχαμε σχολιάσει με θετικό τρόπο την ίδρυση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και είχαμε ευχηθεί ως κίνημα, και εγώ προσωπικά, καλή επιτυχία στο έργο του Υπουργού, του κ. Μουσουρούλη.

Όμως, το παρόν νομοσχέδιο φαίνεται ότι ελάχιστα πράγματα ανασυγκροτεί. Αντίθετα, με τις ρυθμίσεις που περιέχει είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να γκρεμίσει τελείως αυτά που, υποτίθεται, επιθυμεί να ανασυγκροτήσει.

Η ηγεσία του Υπουργείου έκανε δύο επιλογές οι οποίες αδικούν κατά την άποψη μου τόσο την προσπάθεια που κατέβαλλε, όσο και το αποτέλεσμα που πέτυχε.

Η πρώτη επιλογή αφορά στο γεγονός ότι μπήκε στη λογική να φτιάξει άλλο ένα νομοσχέδιο «σκούπα», όπως τόσα και τόσα έχουν φτιαχτεί κατά τη διάρκεια της Μεταπολίτευσης με ελάχιστα αποτελέσματα. Εξήντα πέντε συνολικά άρθρα τα οποία περιλαμβάνουν μια σειρά θεμάτων τα οποία, κατά την άποψη μου θα μπορούσαν να αποτελέσουν ξεχωριστά νομοσχέδια.

Η δεύτερη επιλογή, ή ,μάλλον, αναγκαστική επιλογή, ήταν η υιοθέτηση στον υπερθετικό βαθμό των μνημονιακών επιταγών από την Τρόικα, η οποία, όπως και στους άλλους κλάδους, επιθυμεί την απόλυτη ισοπέδωση των δικαιωμάτων των εργαζομένων, την απόλυτη νέο-φιλελευθεροποίηση και εντάσσει το δικαίωμα της ακτοπλοϊκής μετακίνησης των νησιωτών και των επισκεπτών σε μια στείρα σχέση κόστους και οφέλους. Αντίστοιχη είναι η επιρροή του Μνημονίου και στα ζητήματα των λιμένων και της λιμενικής πολιτικής.

Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω από την Ακτοπλοΐα. Είναι δεδομένο ότι η Ακτοπλοΐα βρίσκεται σε τραγική κατάσταση. Είναι ενδεικτικό ότι συνολικά τα χρέη των ακτοπλοϊκών εταιρειών την τριετία 2009-2011 ανέρχονται περίπου στα 900.000.000 ευρώ ενώ το μεταφορικό έργο έχει μειωθεί πάνω από 25%.

Ο κ. Σακέλλης ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ στην εκδήλωση για την κοπή της πίτας του Συνδέσμου ανέφερε χαρακτηριστικά ότι για να καλυφθούν οι ζημιές του 2012 θα πρέπει να αυξηθεί η κίνηση κατά 40%! Κάτι που με την πολιτική του Μνημονίου όχι μόνο δεν πρόκειται να συμβεί αλλά αναμένεται να ακολουθήσει περαιτέρω πτωτική πορεία.

Και το Υπουργείο τι αποφάσισε να κάνει; Αποφάσισε να μετακυλήσει το κόστος αποκλειστικά στους εργαζόμενους ναυτικούς προτάσσοντας ευελιξία στις συνθέσεις των πληρωμάτων, ανάλογα με την εποχή, ευελιξία στη δρομολόγηση των πλοίων, γεγονός που καθιστά προβληματική τη σύνδεση των νησιών όλο το χρόνο και εκτιμώ ότι θα πάμε και σε ατομικές συμβάσεις στην ακτοπλοΐα, όπως και στα ποντοπόρα. Και όλα αυτά θα γίνονται με αποφάσεις του εκάστοτε Υπουργού.

Και το ερώτημα είναι: Πόσο πια θα μειωθεί το εργατικό κόστος; Πόσα θα γλυτώσουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες από τις μειώσεις των συνθέσεων, οι οποίες ως ένα βαθμό, λόγω εποχικότητας της ζήτησης θα μπορούσαν να δικαιολογηθούν; Πόσο πιστεύουν ότι θα αυξηθεί το μεταφορικό έργο;

Γιατί αυτό είναι το ζητούμενο. Ο κόσμος δεν έχει εισόδημα για να ταξιδέψει. Και λυπάμαι που το λέω, στο παρόν νομοσχέδιο δεν βλέπουμε καμία παρέμβαση ώστε να αυξηθεί το μεταφορικό έργο. Δεν υπάρχει καμία παρέμβαση στο ζήτημα της φορολογίας επί των εισιτηρίων, με το ΦΠΑ κλασικό παράδειγμα, ή στο κόστος των καυσίμων, ή στη ρύθμιση των δανείων των εταιρειών με τις τράπεζες. Σημειώνεται ακόμη ότι τα μισθώματα για τις άγονες γραμμές είναι σημαντικά μειωμένα κατά 11% - 13%.

Δεν υπάρχει καμία νύξη για ενίσχυση των ασφαλιστικών εισφορών εκ μέρους του κράτους ώστε να μειωθεί και με αυτόν τον τρόπο το εργατικό κόστος των πληρωμάτων, όπως συμβαίνει με την Ιταλία.

Και τελικά, μένει ο Έλληνας ναυτικός μετέωρος και τα νησιά χωρίς σύνδεση.

Συνεχίζω, σχετικά με τις διατάξεις που αφορούν στο Λιμενικό Σώμα. Εμείς, δεν έχουμε αντίρρηση το Λιμενικό Σώμα να ανήκει στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου.

Όμως, εδώ έχουμε την σφοδρή αντίδραση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Προσωπικού Λιμενικού Σώματος, τα οποία ουσιαστικά μιλούν για απαξίωση του Λιμενικού Σώματος με τις διατάξεις αυτές και επιθυμούν τη διατήρηση του Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής ως έχει, και να μην είναι ένα απλό «κουφάρι» όπως καταγγέλλουν.

Πιστεύω ότι εδώ η ηγεσία του Υπουργείου θα πρέπει να αντιμετωπίσει το ζήτημα αυτό, και σε τελική ανάλυση η σωστή λειτουργία του Λιμενικού Σώματος αντανακλά και στο έργο του εκάστοτε Υπουργού Ναυτιλίας.

Στο νομοσχέδιο που συζητάμε γίνονται παρεμβάσεις στα Λιμάνια και στη Λιμενική Πολιτική της χώρας μας. Πιστεύω ότι εδώ έχουμε το εξής παράδοξο:

Σε μια πολυνησιακή χώρα όπως η δική μας, το Υπουργείο προχωρά σε ομαδοποιήσεις οργανισμών λιμένων στη λογική τεσσάρων Κεντρικών Λιμενικών Δικτύων: Αττικό, Βορείου Ελλάδος, Δυτικής Ελλάδος και Ηρακλείου.

Είναι προφανές ότι οι ομαδοποιήσεις δεν αντέχουν σε λογική κριτική και αυτό γιατί:

Τα λιμάνια που ενώνονται διοικητικά ανήκουν σε διαφορετική, επί της ουσίας, γεωγραφική περιοχή.

Το συμφέρον ενός λιμανιού δεν συνεπάγεται το συμφέρον του άλλου. Με ποια κριτήρια οι ενοποιημένες διοικήσεις θα κατευθύνουν τα κονδύλια που τυχόν θα έχουν;

Ποιες παρεμβάσεις χρειάζεται, για παράδειγμα, η Ραφήνα για να γίνει ανταγωνιστικό λιμάνι προς τον Πειραιά στην επιβατηγό κίνηση;
Και γιατί η ενοποιημένη διοίκηση να μην προτιμήσει να κάνει τις παρεμβάσεις στον «έτοιμο» Πειραιά και να γλυτώσει τα κόστη;

Τι θα γίνει με τα λιμενικά ταμεία, ειδικά με αυτά των μικρότερων νησιών; Πως αυτά θα ενισχυθούν; Αφού λόγω κόστους και μνημονίου, τα όποια ποσά θα διατίθενται για λιμενικά ταμεία των νησιών που θα εμφανίζουν κέρδος και θα είναι προσοδοφόρα.

Λιμενικά Ταμεία, όπως αυτό της Σκύρου για παράδειγμα, τα οποία είναι κερδοφόρα γιατί θα πρέπει να συγχωνευθούν με αυτό της Χαλκίδας, όταν η απόσταση είναι τόσο μεγάλη; Στο κέντρο του Αιγαίου το ένα, ογδόντα χιλιόμετρα από την Αθήνα το άλλο.

Κατά την άποψη μας, η επιλογή της ομαδοποίησης είναι προφανής:

Ξεπούλημα των κερδοφόρων λιμανιών της χώρας μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο θα κάνει τις μελέτες βιωσιμότητας και θα προχωρήσει, όπως προβλέπεται στο Μνημόνιο, στην εκποίηση τους, μέσω παραχωρήσεων κλπ. Σημειώνεται ότι οι Οργανισμοί Λιμένος Πειραιώς, Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου είναι κερδοφόροι.

Και επιτρέψτε μου να πω ότι η πολιτική σας προδιαγράφει ότι δεν θα ληφθεί καμία μέριμνα για τους υπηρετούντες υπαλλήλους στους Οργανισμούς Λιμένων και θα προκύψει και άλλη ανεργία και δραματική ισοπέδωση των σχέσεων εργασίας.

Και όλα αυτά όταν μόνο για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς έχουν δρομολογηθεί επενδύσεις ύψους 300.000.000 ευρώ, μέρους των οποίων έχει πληρώσει ήδη ο Έλληνας φορολογούμενος, ενώ η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατά 27,5% το 2012 σε σχέση με το 2011, ενώ και ο τομέας διακίνησης αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 9,8%.

Πιστεύω ότι όσο παρουσιάζονται νομοσχέδια που κινούνται στην πιο σκληρή γραμμή της μνημονιακής λογικής τα αποτελέσματα δεν θα είναι τα αναμενόμενα. Και το νομοσχέδιο αυτό είναι ποτισμένο με τη λογική του Μνημονίου και θα οδηγήσει σε περισσότερα προβλήματα από αυτά που με καλή πρόθεση ο κ. Υπουργός θέλει να επιλύσει. […]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου