ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ Ν. ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ

Τετάρτη 3 Απριλίου 2013

ΣΗΜΕΙΑ ΟΜΙΛΙΑΣ ΤΗΣ ΤΟΜΕΑΡΧΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ, ΒΟΥΛΕΥΤΟΥ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ ΤΩΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΜΙΚΑΣ ΙΑΤΡΙΔΗ ΣΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΕΠΙ ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΝ, ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ «ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΙΓΑΙΟΥ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»


«Εσείς, σαν Υπουργείο, εξαντλείτε όλα τα μέτρα ανταγωνιστικότητας στους μισθούς των ναυτικών και τις συνθέσεις των πληρωμάτων. Η ακτοπλοΐα και οι νησιώτες θα μείνουμε χωρίς βαπόρια και χωρίς ναυτικούς».
  
Σε περαιτέρω ανάλυση των θέσεων των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, προχώρησε η Βουλευτής Δωδεκανήσου και Τομεάρχης Ναυτιλίας του κινήματος, Μίκα Ιατρίδη, στη συζήτηση επί των άρθρων, στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.

Με δεδομένο ότι, οι ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ έχουν καταψηφίσει το νομοσχέδιο επί της αρχής, η Μίκα Ιατρίδη, απευθυνόμενη στον Υπουργό Ναυτιλίας, σημείωσε ότι, μετά και την ακρόαση των φορέων, επιβεβαιώθηκε ότι, το νομοσχέδιο θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα, από αυτά που καλείται να λύσει.

Η βουλευτής Δωδεκανήσου, τόνισε μεταξύ άλλων ότι, «το Υπουργείο, πρώτα θα έπρεπε να εξαντλούσε όλα τα διαθέσιμα μέτρα, για την τόνωση της μεταφορικής κίνησης και τη μείωση της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων και μετά να κατέφευγε στην εύκολη λύση της μείωσης των συνθέσεων των πληρωμάτων και την ελαστικότητα στις δρομολογήσεις πλοίων»

Σε ό,τι αφορά στα λιμάνια, η Μίκα Ιατρίδη, επεσήμανε ότι «με την πολιτική του Υπουργείου, μόνο τα μεγάλα και κερδοφόρα λιμάνια θα κινήσουν το ενδιαφέρον των επενδυτών, ενώ τα μικρά νησιά, θα παραμείνουν χωρίς υποδομές». Τόνισε ακόμη, ότι «με τις ομαδοποιήσεις των λιμένων, νοθεύεται στην ουσία ο ανταγωνισμός, ενώ οι σχεδιαζόμενες παραχωρήσεις λιμένων-όπως ο Πειραιάς-σε ιδιώτες θα δημιουργήσει αναπόφευκτα ιδιωτικό μονοπώλιο, με όλες τις γνωστές επιπτώσεις.

Κλείνοντας, η τομεάρχης Ναυτιλίας των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ τόνισε ότι, «επειδή η Ναυτιλία είναι κρίσιμος τομέας για τη χώρα μας, δεν αντέχει την εφαρμογή μιας μνημονιακής πολιτικής, η οποία έχει δημιουργήσει συνολικά, σημαντικά προβλήματα, σε όλους τους τομείς της οικονομίας της χώρας».

Ακολουθούν σημεία ομιλίας:

«Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Πιστεύω ότι μετά και την ακρόαση των φορέων της Ναυτιλίας την περασμένη Πέμπτη, επαληθεύτηκε ότι, τελικά, όσοι εκ των συναδέλφων δέχτηκαν την «ευγενική παρατήρηση» στη συζήτηση επί της αρχής, από τον κ. Υπουργό ότι δεν καταλαβαίνουν καλά τι γίνεται, μάλλον καταλαβαίνουν, εξίσου καλά, με τον κ. Υπουργό και τους συνεργάτες του.

Αυτό το λέω ως μια απλή παρατήρηση. Γιατί, τουλάχιστον, όσα είπαμε την περασμένη Τετάρτη, εγώ και άλλοι συνάδελφοι από όλες τις παρατάξεις, δεν απέχουν από την πραγματικότητα, αντίθετα επιβεβαιώθηκαν σε μεγάλο βαθμό από αυτά που μας είπαν οι φορείς.

Άρθρα 4 έως και 8: Για τα άρθρα που αφορούν το Λιμενικό Σώμα τα ακούσαμε εκτενώς από τους εκπροσώπους του την Πέμπτη. Εμείς συμμεριζόμαστε την άποψη ότι η κυβέρνηση θα μπορούσε να κτίσει πάνω στη δομή «Αρχηγείο Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής» και να μην υπεισέρχεται στα θέματα διοίκησης του.

Άρθρα 9 έως και 11: Εδώ έχουμε την εφαρμογή της ευελιξίας στις συνθέσεις των πληρωμάτων των επιβατηγών πλοίων, ειδικά αφού αυτές θα καθορίζονται με βάση τον επαρκή αριθμό ατόμων για το χειρισμό και τη στελέχωση των σωστικών μέσων των πλοίων. Όσοι έχουν μπει σε καράβι γνωρίζουν ότι οι τεχνολογικές εξελίξεις επιτρέπουν τη δραστική μείωση του πληρώματος, αφού ο χειρισμός για τα «βαρελάκια» και τις σωσίβιες λέμβους μπορεί να γίνει από ελάχιστα άτομα.

Θυμίζω ότι πολλά επιβατηγά πλοία δεν χρειάζεται να φέρουν καν σωσίβιες λέμβους, παρά μόνο «βαρελάκια». Εδώ αναφέρομαι στα πλοία της ακτοπλοΐας και όχι της Αδριατικής. Μπορεί να είναι κατανοητή η μείωση των συνθέσεων, ειδικά και το χειμώνα, όταν και η κίνηση είναι μηδαμινή, αλλά αυτό το σημείο χρειάζεται προσοχή. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι σε κάθε πλοίο στη γέφυρα υπάρχει πίνακας διαίρεσης πληρώματος στα σωστικά στην περίπτωση ανάγκης, και ο πίνακας αυτός περιλαμβάνει τους πάντες από τον Πλοίαρχο μέχρι και το τελευταίο επικουράκι.

Και επειδή αναφέρθηκε ότι στην Αδριατική έχουμε μείνει με πέντε ελληνικά πλοία και ότι τα ιταλικά πλοία είναι πιο ανταγωνιστικά, θα υπενθυμίσω, απλώς, ότι και την εποχή της κυριαρχίας στην Αδριατική των ελληνικών πλοίων, τα ιταλικά πλοία εξακολουθούσαν και ήταν και τότε ανταγωνιστικά στις συνθέσεις τους. Αυτό που λέω, επιβεβαιώνει το γεγονός ότι τα αίτια της κρίσης δεν είναι οι συνθέσεις των πληρωμάτων. Είναι βαθύτερα και οφείλονται και στις επιπτώσεις από την πολιτική του Μνημονίου, όσο και από λάθη που έχουν γίνει στο παρελθόν.

Άρθρα 19 έως και 30: Εδώ πιστεύω ότι αποτυπώνεται πλήρως η μνημονιακή λογική του Υπουργείου. Ακούστε, να ξεκαθαρίσουμε κάτι, γιατί και την Πέμπτη είπατε ότι χαϊδεύουμε αυτιά. Κανένα αυτί δεν χαϊδεύουμε.

Γνωρίζουμε όλοι ότι, πλέον, στην ποντοπόρο ναυτιλία δεν υπάρχουν παρά ελάχιστα ελληνικά κατώτερα πληρώματα. Έχουν δώσει τη θέση τους σε Ινδονησιάνους, Φιλιππινέζους, Μπαγκλαντεσιανούς, κλπ.

Είναι όμως η ίδια η λογική της ατομικής σύμβασης που προσπαθείτε να επιβάλλετε. Εκτός αν εκτιμάται ότι με την απελπισία της ανεργίας που έχει εξασφαλίσει το Μνημόνιο στους Έλληνες πολίτες, τότε πολλοί από αυτούς θα αναζητήσουν δουλειά κατώτερου πληρώματος σε ποντοπόρο πλοίο.

Μίλησε ο Πρόεδρος την Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ότι είναι μια λύση για την ανεργία που μαστίζει τους Έλληνες ναυτικούς, αλλά και τους Έλληνες γενικότερα. Μίλησε για ένα διέξοδο. Θα συμφωνούσα μαζί του, όμως η εμπειρία, από τη δεκαετία του ‘80 έχει δείξει ότι οι μειώσεις στις συνθέσεις δεν οδήγησαν σε αύξηση των θέσεων εργασίας.

Άλλωστε, με 1100 ευρώ που ακούστηκε ως μισθός, μπορεί να είναι και λιγότερο, ποιος θα μπει σε ένα πλοίο, όπου θα θαλασσοπνίγεται επί 24 ώρες το 24ωρο; Και μην ξεχνάμε ότι ο μισθός αυτός είναι, στην καλύτερη περίπτωση, για οκτώ και όχι δώδεκα μήνες. Την ίδια στιγμή που στην Ελλάδα, το κόστος ζωής δεν έχει μειωθεί καθόλου, αντίθετα με τα κάθε είδους χαράτσια που επιβάλλεται, το κόστος αυτό αυξάνει.

Και βέβαια, ανοίγετε, πιστεύω από πρόθεση γιατί σας το επιβάλλει η μνημονιακή λογική το ζήτημα των ατομικών συμβάσεων για όλους τους Έλληνες ναυτικούς, σε κάθε είδους πλοίο.

Πάντως, θα ήθελα να είστε έτοιμοι στο Υπουργείο γιατί η ITF (International Transport Workers Federation) δεν σηκώνει και πολλά, πολλά και μπορεί να μας κάνει ρεζίλι σε κάθε λιμάνι ανά τον κόσμο.

Και έρχομαι στο άρθρο 30. Εδώ αποτυπώνεται πλήρως η άποψη που εξέφρασα την Τετάρτη. Αντί το Υπουργείο να δει τι μπορεί να κάνει για την ουσιαστική μείωση του κόστους μετακίνησης, ανέφερα κάποιους τρόπους στη συνεδρίαση επί της αρχής, μετακυλύει το κόστος αυτό αποκλειστικά στους εργαζόμενους ναυτικούς μειώνοντας τις συνθέσεις.

Την ίδια στιγμή που ο ίδιος ο Υπουργός μας είπε ότι άλλα είναι τα πραγματικά προβλήματα του κλάδου, όπως τα καύσιμα κλπ. Συνεπώς, η μείωση της σύνθεσης ενδεχομένως να ήταν ένα μέτρο αφού είχαν εξαντληθεί όλα τα άλλα. Σε κάθε περίπτωση, εμείς πιστεύουμε ότι η μείωση στις συνθέσεις δεν θα δώσει λύση στο πρόβλημα της ακτοπλοΐας, γιατί αντικειμενικά δεν μπορεί να δώσει λύση.

Ούτε καν ανάσα, αφού οι μειώσεις στο μισθολογικό κόστος για το κάθε πλοίο για όλο το χειμώνα, ίσα που φτάνει για να καλύψει το κόστος καυσίμων του πλοίου για ένα και μόνο δρομολόγιο!

Ουσιαστικά, αυτό μας είπε και ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας. Είναι δυνατόν, αν και αυτό είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Οικονομικών, να έχετε το ΦΠΑ για τα εισιτήρια στα αυτοκίνητα στο 23%; Το ένα τέταρτο σχεδόν του κόστους του εισιτηρίου να είναι ο ΦΠΑ; Όταν στην Ιταλία, που έχει αναφερθεί εδώ ως παράδειγμα ανταγωνιστικότητας για την Αδριατική, ο ΦΠΑ στα οχήματα είναι στο 10%; Ναι στο 10%. Και εσείς σαν Υπουργείο εξαντλείται τα μέτρα σας στους ναυτικούς. Είναι απαράδεκτο αυτό που συμβαίνει. Αλλά, βέβαια, πρέπει να πάρετε την άδεια της Τρόικας για να μειώσετε τη φορολογία στα εισιτήρια και προφανώς, αυτήν την άδεια δεν πρόκειται να την πάρετε ποτέ.

Σε ό,τι αφορά τα ζητήματα της νησιωτικής πολιτικής, εμείς δεν φέρνουμε αντίρρηση για την υποχρέωση νομοτεχνικής επεξεργασίας της νησιωτικότητας η οποία προβλέπεται ούτως ή άλλως από το Σύνταγμα. Βέβαια, εξακολουθούμε και πιστεύουμε ότι η πολιτική που επιβάλλεται μέσω του Μνημονίου έχει απαξιώσει τη νησιωτική Ελλάδα και τα προβλήματα των νησιωτών είναι πλέον εκρηκτικά. Εύχομαι πάντως το Συμβούλιο Νησιωτικής Πολιτικής να αποδώσει έργο για τη νησιωτική Ελλάδα.

Άρθρο 38: Με το άρθρο αυτό εφαρμόζεται η ευελιξία στο ακτοπλοϊκό σύστημα της χώρας, στη λογική που και ο ίδιος υπουργός είπε στην ομιλία του χτες, τη λογική της ζήτησης. Έχουμε μιλήσει και εμείς με τους ακτοπλόους εφοπλιστές, ακούσαμε και τον κ. Σακέλλη την Πέμπτη, και αντιλαμβανόμαστε, ιδιαίτερα όσοι από εμάς ζούμε στα νησιά, ότι υπάρχει πρόβλημα με τη χειμερινή περίοδο.

Το πρόβλημα αυτό, όμως, πάντα υπήρχε ακόμα και από την εποχή των παχιών αγελάδων. Όμως, τότε, η κίνηση του καλοκαιριού κάλυπτε και τις ζημιές από τα χειμερινά δρομολόγια, κάτι που σήμερα δεν ισχύει.

Τώρα το Υπουργείο δίνει την απαραίτητη ευελιξία, όμως πιστεύουμε ότι με τη δραστική μείωση του μεταφορικού έργου, την μείωση των πιστώσεων για τις άγονες γραμμές, και την ευχέρεια αντικατάστασης δρομολογημένου πλοίου με μικρότερο, οι νησιώτες και ειδικά οι νησιώτες των μικρότερων νησιών θα κάνουν αρκετούς μήνες για να δουν πλοίο.

Σας το εξήγησε άλλωστε και ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας. Θα το δούμε, λοιπόν, αυτό στην πράξη κ. Υπουργέ και θυμηθείτε το. Ήδη, λόγω της κατάστασης στην ακτοπλοΐα, έχουμε πλοίο που είναι εκτός για πέντε μήνες από τη γραμμή του. Θα το δείτε και εσείς και θα κληθείτε να το αντιμετωπίσετε. Θα ψάχνουμε βαπόρια τους χειμερινούς μήνες.

Άρθρο 39 έως και 52: Πρόκειται για τη λιμενική πολιτική. Όπως αναφέρθηκα και στη συζήτηση επί της αρχής το όλο σχέδιο και οι μελέτες του Υπουργείου για τα λιμάνια έχουν στόχο την προετοιμασία για το ξεπούλημα τους.

Και λέω ξεπούλημα γιατί, κατά την άποψη μου είναι εγκληματικό να έχεις υπαρκτές πλουτοπαραγωγικές πηγές κερδοφόρες, όπως τα μεγάλα λιμάνια μας, θυμίζω ΟΛΠ, ΟΛΘ και ΟΛΗ είναι κερδοφόροι οργανισμοί, με τον ΟΛΠ να παρουσιάζει αύξηση και στη διακίνηση των κοντέινερ και στα οχήματα.

Όλη η επιχειρηματολογία του κ. Υπουργού δεν είναι τίποτα άλλο παρά να χρυσώσουμε το χάπι και μετά από μελέτες να αφήσουμε το ΤΑΙΠΕΔ, και μόνο το ΤΑΙΠΕΔ, να δώσει κερδοφόρους οργανισμούς σε ξένα συμφέροντα και, βέβαια, να αλλάξουν και οι εργασιακές σχέσεις, την ίδια στιγμή που δεν λαμβάνεται καμία μέριμνα για τους εργαζόμενους.

Λίγα λόγια για τις παραχωρήσεις. Είπε ο κ. Ανωμερίτης ότι δεν πρέπει να μετατραπεί ένα κρατικό μονοπώλιο σε ιδιωτικό. Εσείς, αν παραχωρήσετε και τις υπόλοιπες προβλήτες του ΟΛΠ για τα κοντέινερ στην ίδια ιδιωτική εταιρεία, δεν θα κάνετε ιδιωτικό μονοπώλιο; Ή δεν θα μπορέσουν δυο διαφορετικές εταιρίες να κάνουν καρτέλ τις τιμές; Ασφαλώς και θα μπορέσουν.

Μίλησε ακόμα ο κ. Υπουργός για 850 λιμάνια και ότι θα διαλυθούν. Δεν μας λέει όμως ότι οι ιδιώτες θα ενδιαφερθούν μόνο για τα μεγάλα κερδοφόρα και με κίνηση λιμάνια. Δεν θα ενδιαφερθούν για τα νησάκια μας. Και τι θα απογίνουν; Εδώ δώσαμε μάχη οι τοπικές κοινωνίες να έχουν την ευθύνη των λιμανιών τους και την ανάπτυξη τους. Σας το είπε και ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου. Τώρα χάνεται και αυτό.

Επαναλαμβάνω, ότι εδώ έχουμε να κάνουμε με διαφορετικές προσεγγίσεις. Εμείς, για τους λόγους που εξήγησα δεν συμφωνούμε με τη μνημονιακή λογική που εφαρμόζει του Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου.

Προφανώς, επειδή η Ναυτιλία είναι κρίσιμος τομέας για τη χώρα μας, θα δούμε με προσοχή τις εξηγήσεις που είπε ο κ. Υπουργός ότι θα μας δώσει και θα τοποθετηθούμε αναλόγως στη δεύτερη ανάγνωση και βέβαια στην ολομέλεια.

Σας ευχαριστώ».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου