ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ Ν. ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ

Τρίτη 27 Νοεμβρίου 2012

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΗΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗΣ ΤΟΜΕΑ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ, ΒΟΥΛΕΥΤΟΥ Β’ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑΣ ΞΟΥΛΙΔΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ


Θέμα: «Κατάργηση του Οργανισμού Παιδικών και Εφηβικών Βιβλιοθηκών (ΟΠΕΒ)»

Μετά την ψήφιση της τροπολογίας (Ιανουάριος 2011) «Επείγουσες ρυθμίσεις που αφορούν την εφαρμογή του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012-2015», α. 4 της προτεινόμενης ρύθμισης και σύμφωνα με το νόμο πλέον, διευκολύνεται η πλήρης κατάργηση του Οργανισμού Παιδικών και Εφηβικών Βιβλιοθηκών (ΟΠΕΒ)

Ο ΟΠΕΒ συστάθηκε το 1993 με το ν. 2174/1993 ως Ν.Π.Ι.Δ., αφενός επιχορηγούμενος άνω του 50% από τον κρατικό προϋπολογισμό, αφετέρου εκ του ιδρυτικού του νόμου επιδιώκοντας κοινωφελή και όχι κερδοσκοπικό σκοπό και ως εκ τούτου ανήκει στο δημόσιο τομέα, σύμφωνα με το αρ.51 παρ. 1ν.1892/1990 ως ισχύει, όπως ο τελευταίος ορίζεται και οριοθετείται. Μάλιστα, θα μπορούσε να πει κάποιος πως η σύσταση του οργανισμού το 1993 λειτούργησε «διορθωτικά» στις σοβαρές ανεπάρκειες του κράτους, αφού ενέταξε στο δημόσιο μια καθ’ όλα αξιέπαινη ιδιωτική πρωτοβουλία.

Το έργο με το οποίο έχει επιφορτιστεί, από τη σύστασή του, κάθε άλλο παρά άχρηστο και «ζημιογόνο» όπως αναφέρεται στην τροπολογία είναι και ειδικότερα στη σημερινή συγκυρία.

Ο ΟΠΕΒ δραστηριοποιείται δημιουργώντας παιδικές βιβλιοθήκες και εκτελώντας προγράμματα για ομάδες παιδιών και εφήβων που απειλούνται με κοινωνικό αποκλεισμό, όπως βιβλιοθήκες σε απομακρυσμένες περιοχές ή σε φυλακές ανηλίκων. Η λειτουργία του περιλαμβάνει το κέντρο Παιδικού και Εφηβικού Βιβλίου και 28 Παιδικές και Εφηβικές Βιβλιοθήκες.

Πρόκειται, κατά το πλείστον για βιβλιοθήκες σε μικρές πόλεις και χωριά, σε αρκετές περιπτώσεις ακριτικά, όπου τα παιδιά πραγματικά στερούνται πολλαπλώς ευκαιριών για ουσιαστική μόρφωση και επαφή με το βιβλίο.

Ωστόσο, το Υπουργείο Παιδείας εκδήλωσε τη διάθεσή του για κατάργηση του ΟΠΕΒ, από το 2009, περικόπτοντας τη δημόσια χρηματοδότηση και αφήνοντας απλήρωτους τους υπαλλήλους του.

Είναι γνωστό ότι οι χορηγίες των ιδιωτικών φορέων που συμμετέχουν στη διοίκηση του ΟΠΕΒ είναι καταφανώς ανεπαρκείς για την κάλυψη όλων των αναγκών και το μεγαλύτερο μέρος των εξόδων του καλυπτόταν από το Υπουργείο Παιδείας. Εντούτοις, ουδέποτε τα τελευταία χρόνια έχουν δημοσιοποιηθεί οι ισολογισμοί του ΟΠΕΒ ώστε να γίνει κατανοητό και διαφανές το πρόβλημα.

Είναι απαράδεκτη η λύση, να κλείσουν οι μισές και παραπάνω βιβλιοθήκες, κρατώντας μόνο το κέντρο του ΟΠΕΒ στην Αθήνα, και όσες από τις βιβλιοθήκες έχουν εξασφαλισμένη ιδιωτική επιχορήγηση.

Η λειτουργία των Παιδικών Βιβλιοθηκών όχι μόνο δεν πρέπει να καταργηθεί, αλλά πρέπει να ενισχυθεί και να διευρυνθεί η δικτύωση και τα προγράμματά τους.

Κατά μέσον όρο 2.400 παιδιά επισκέπτονταν καθημερινά τις βιβλιοθήκες αυτές, όσο λειτουργούσαν, και δανείζονταν ημερησίως 700 βιβλία, αναζητώντας υλικό για τις σχολικές εργασίες τους, συμμετέχοντας σε εκδηλώσεις, σε αναγνώσεις και σε εκπαιδευτικά προγράμματα, μαθαίνοντας να αναπτύσσουν κριτική σκέψη, να ψυχαγωγούνται και να κοινωνικοποιούνται. Για αυτούς τους λόγους αγαπήθηκαν από τις τοπικές κοινωνίες και υπήρξε πληθώρα διαμαρτυριών εν όψει της κατάργησής τους.

Ταυτόχρονα προτείνεται:

Η πλήρης ένταξη των βιβλιοθηκών στο Υπουργείο Παιδείας, στα πλαίσια ενός Εθνικού Δικτύου Βιβλιοθηκών ή τη μετονομασία τους ως σχολικών βιβλιοθηκών ή την υιοθέτησή τους από τους δήμους με ταυτόχρονη μετάταξη των εργαζομένων.

Κατόπιν τούτων ερωτάσθε κ .Υπουργέ:

1.    Σε ποιες συγκεκριμένες νομοθετικές ρυθμίσεις διατίθεστε να προχωρήσετε, ώστε να συνεχιστεί και να ενισχυθεί το έργο των  Παιδικών και Εφηβικών Βιβλιοθηκών;

2.    Θα προχωρήσετε στη διάλυση του ΟΠΕΒ και στην περίπτωση αυτή πώς θα ρυθμιστεί το θέμα της περιουσίας του Οργανισμού;

3.    Θα εξοφλήσει το Υπουργείο τα δεδουλευμένα των 32 υπαλλήλων του ΟΠΕΒ και πότε;

4.    Ποιο θα είναι το εργασιακό μέλλον των υπαλλήλων αυτών σε περίπτωση διάλυσης του Οργανισμού; Θα τους μετατάξει σε θέσεις σχετικές με το αντικείμενό τους; Όπως είναι δίκαιο αλλά και ωφέλιμο για την επιμόρφωση των παιδιών αυτής της χώρας;

Η Ερωτώσα Βουλευτής

ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΞΟΥΛΙΔΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου